Hegyeshalom, túl minden határon
Méhes Ákos 2004.12.30. 12:03
Hegyeshalom, túl minden határon
2004-09-21
A nap mint nap a hegyeshalmi átkelő előtt veszteglő autósok nevében kezdett aláírásgyűjtésbe egy levéli fiatalember. Arra akarja felhívni az illetékesek figyelmét, hogy a határon az évtizedes gondok EU- tagságunkkal sem szűntek meg. Sőt... Megoldás lehetne a régi átkelő megnyitása, ezt azonban a határ túloldalán élők ellenzik.
„ Közel másfél évtizedes probléma látszott megoldódni hazánk uniós csatlakozásával. Az azóta eltelt időszak tükrében azonban bebizonyosodott, hogy a várakozás jóval nagyobb volt, mint az érezhető, jó irányú változás. Akkoriban úgy gondoltuk, hogy az uniós polgárok számára kialakított EU-sáv biztosítja az unió határain belüli – az ahhoz méltó – kulturált, gyors és kiszámítható átkelést. Ám a kialakult helyzet alkalmanként kaotikusabb, mint valaha. Van, aki naponta, van, aki alkalmanként lépi át a határt, ám mindannyian úgy gondoljuk: Hegyeshalomnál ez így nem jó."
Ezek a mondatok olvashatók többek közt azokon az aláíróíveken, amiket néhány napja osztogat reggelenként a hegyeshalmi átkelő előtt várakozó autósoknak egy levéli fiatalember. Nagy Attila, mint mondja, több ezer sorstársa nevében vállalta, hogy ily módon hívja fel a döntéshozók figyelmét a szinte már tarthatatlan állapotokra. Azt reméli, hogy végre elindul az a folyamat, aminek eredményeként mielőbb megoldódnak a problémák, s vele autósok ezreinek gondjai is.
– Több mint tizenkét éve dolgozom Ausztriában. Azóta az életem része a mindennapos kiszámíthatatlan várakozás. Általában úgy indulok útnak, hogy betervezek némi várakozást, ám többször így is elkések. Szerencsére a munkaadóm toleráns és egyelőre nem volt problémám ebből – mondta el a levéli Nagy Attila. – Előfordul alkalmanként, hogy nincs várakozás, ilyenkor meg az osztrák autópályán rengeteg lassan haladó magyar rendszámú autóval találkozni, mivel mindenki így próbálja eltölteni az időt a munkakezdésig.
Az EU- sávot sem tudják megközelíteni
– A legnagyobb gond az, hogy hiába alakítottak ki EU- sávot, a kaotikus állapotok miatt ezt nem tudjuk megközelíteni. A megoldást egyrészt abban látnánk, ha már jóval az átkelő előtt szelektálnák az autókat és biztosítanák a sáv szabad megközelítését. Másrészt pedig a kishatár megnyitásával elkerülhetnénk a román, ukrán és egyéb EU- n kívüli turisták áradatát. Ám úgy gondolom, a megoldást nem nekünk, utazóknak kell megtalálnunk, hiszen vannak erre fizetett szakemberek – vélekedik Nagy Attila.
A néhány napja kezdődött akcióban már közel száz aláírást gyűjtött össze a fiatalember. A határ előtt álló autósok kedvezően fogadták a petíciót, sokan kértek az aláíróívekből, így az ország szinte minden pontjára eljutott már a kezdeményezés. A megtelt íveket a levéli Expófalu benzinkútjánál gyűjtik, illetve itt lehet újabb lapokat beszerezni. Az összegyűjtött szignókat Nagy Attila a belügyminiszternek akarja eljuttatni. Ezenfelül pedig levélben fordul a térség két országgyűlési képviselőjéhez, hogy segítséget kérjen a probléma megoldására.
Az egyik képviselő majd kéri, a másik meg már jelezte
Pap János fideszes képviselő a Kisalföld érdeklődésére elmondta: teljesen egyetért a kezdeményezéssel, ám nem tudja: miért nem keresték még idáig a panasszal. A megkeresés után kérdést tesz fel majd a miniszternek, hogy milyen megoldást lát a kialakult helyzet megoldására és mikorra várható változás.
Stipkovits Pál szerint azonban fölösleges az aláírásgyűjtés, mivel korábban már jelezte a problémát a belügyminiszternek. A kormánypárti képviselő elmondása szerint már több hónapja folynak az egyeztetések az osztrák szervekkel a kishatár megnyitása és a forgalom gyorsítása érdekében.
Az osztrákok ellenaláírásokat gyűjtenek
Cseri József ezredes, a Győri Határőr Igazgatóság megbízott vezetője úgy véli: valóban könnyítené az átlépést a kishatár megnyitása. Ennek érdekében számos intézkedést tett már mind a határőrség, mind a térség országgyűlési képviselője. A két ország belügyminisztere április 30-án aláírta az erről szóló megállapodást és május 1-jétől három napig meg is nyílt az átkelő a személykocsik előtt. Az osztrákok azonban közlekedésbiztonsági problémára hivatkozva leállították a beléptetést. Ez az állapot azóta sem változott, annak ellenére, hogy a Belügyminisztérium és a határőrség is többször egyeztetett már a forgalom gyorsítása és a kishatár megnyitása érdekében.
Az ezredes elmondta továbbá: nem hivatalosan ugyan, de értesültek arról, hogy a határ túloldalán lévő települések lakói tiltakoznak az átkelő megnyitása ellen és szintén aláírás-gyűjtési akcióba kezdtek ez ügyben. Ezt a tényt megerősítette lapunknak Gerhard Zapfl, Nickelsdorf polgármestere is. A határ menti település további négy községgel – Zurndorf, Gattendorf, Neudorf és Parndorf – együtt nyújtott be petíciót az osztrák belügyminiszternek a kishatár megnyitása ellen, aminek következtében háromnapos működése után ismét lezárták az átkelőt a személyautók előtt. Tiltakozásuk oka a megnövekedett gépjárműforgalom.
Az Európai Unió jogszabályai ugyanis nem teszik lehetővé, hogy egy határátkelőt kizárólag a két szomszédos ország állampolgárai vehessenek igénybe. Miután a kishatár nemzetközi átkelőként üzemelhet csak, a települések lakói – a három nap tapasztalatai alapján – tartanak attól, hogy jelentősen megnő a gépjárműforgalom.
Lapunk úgy tudja továbbá: az osztrákok intézkedésének hátterében áll az is, hogy a kisátkelő megnyitásával a határ menti települések az autópálya kikerülésével is elérhetővé válnának, így pedig jelentős díjtól esne el a sztráda üzemeltetője
|