Horn a kertek alatt jár Ausztriába
Méhes Ákos 2004.12.30. 11:55
Horn kertek alatt jár Ausztriába
A hegyeshalmi határátkelőn kialakult helyzet megoldása érdekében egyeztetett kedden Horn Gyula és Gerhard Zapfl miklóshalmai (Nickelsdorf) polgármester. Azon túl, hogy az exkormányfő is Rajkán keresztül jár át a sógorokhoz, szóba került egy autópálya építése is Győr és Sopron között.
A hegyeshalmi átkelő előtti kényszerű, többórás várakozás megszüntetése érdekében indított kezdeményezés úgy tűnik, nem lesz hiábavaló. Szépen gyűrűzik a dolog, s talán a megoldás is kézzelfogható közelségbe kerül.
A volt miniszterelnök, Horn Gyula kedden tájékozódott a kialakult helyzetről Miklóshalmán (Nickelsdorf) az osztrák– magyar– szlovák határmenti települések fórumán.
Semmi sem változott a csatlakozás óta
– Egyáltalán nem érzékelhető, hogy valami is változott volna a határátkelőn uniós csatlakozásunk óta. Hiába alakítottak ki EU- s sávokat, a nagy forgalom és torlódás miatt nem lehet ezeket megközelíteni. Ezzel találkozik a környékbeliek kérése a régi átkelő megnyitásáról. A kérdést már tartományi és kormányzati szinten is kezelik. Úgy néz ki, rövid időn belül megoldódik a gond úgy, hogy a nickelsdorfi lakókat se zavarja az átmenő forgalom – mondta Horn Gyula.
A tanácskozáson szóba kerültek egyébként a Győr és Sopron közti út állandó forgalmi problémái is. A volt miniszterelnök elmondta: lobbiznak annak érdekében, hogy megépülhessen a két várost összekötő autópálya. Ez nagyban érinti a határ túloldalán élőket is. Megállapodtak egy, a két ország közötti alapítvány létrehozásáról, hogy ezzel is megkezdjék a kérdés közüggyé tételét. Horn Gyula hangsúlyozta: a sztráda megvalósítását elsősorban koncessziós formában képzelik el, hiszen a beruházás így nem a költségvetést terhelné.
Jószomszédság és községvédelem
Gerhard Zapfl, Nickelsdorf polgármestere lapunknak elmondta: a két ország belügyminiszterei között korábban született egy megállapodás a régi átkelő személykocsik előtti megnyitásáról.
– A B10-es út melletti települések lakói azonban tartottak attól, hogy ezzel jelentősen megnő az átmenő forgalom. Ausztriában ugyanis – ellentétben Magyarországgal – nincs olyan alternatív útvonal, ahol nem kell úthasználati díjat fizetni. Érdekeltek vagyunk a kialakult jószomszédi viszonyok fenntartásában, sőt, elmélyítésében, ám a másik oldalon védenünk kell az osztrák települések lakóit is.
Még igen jól emlékszem arra a hatalmas forgalomra, ami az autópálya megépítése előtt áthaladt a falvakon. Jelenleg a burgenlandi tartományfőnökkel együtt próbálunk mindkét fél számára elfogadható megoldást találni a kérdésben. A legnagyobb probléma, hogy az uniós jogszabályok nem teszik lehetővé a kishatár megnyitását kizárólag csak osztrák és magyar állampolgárok részére.
A fórum résztvevői megállapodtak továbbá idegenforgalmi beruházások kezdeményezéseiről a régióban, amikhez uniós támogatásokat akarnak szerezni. Így olyan turisztikai programot kívánnak megvalósítani, aminek eredményeként hajózhatóvá válna a Lajta Brucktól Mosonmagyaróvárig.
Keresik a megoldást
A két ország belügyes illetékesei és a határőrizeti szervek képviselői a héten egyeztetnek a határátkelés gyorsításának kérdésében. A szakemberek elsősorban a régi átkelőre „kitelepített" EU-s sávban gondolkodnak, illetve megoldást keresnek arra, hogyan lehetne az itteni forgalmat még Nickelsdorf előtt az autópályára visszaterelni.
|