Szórólapokkal a határnyitásért
Méhes Ákos 2004.12.30. 11:41
Szórólapokkal a határnyitásért
2004-11-17
Szórólapokkal hívják fel a figyelmet arra, hogy minél többen próbálják ki a régi átkelőt autóikkal.
„ Próbáljuk ki! December 4-én, ha teheti, jöjjön ön is reggel 8 órára a kishatár innenső oldalához. A májusi átkelőnyitás csendes volt. Mire tudomást szereztünk róla, bezárták. Ez is csupán egy ígéret, vagy már a megoldás?" Nagy Attila így próbálja elejét venni annak, hogy a májusi eset megismétlődjék, mikor is az osztrák fél felkészületlenségre hivatkozva három nap után lezárta a kishatárt a személyautó-forgalom előtt.
A Kisalföld november 3-i számában „Egy hónap haladékot kérnek az osztrákok" címmel megjelent írásra hivatkozva ezeket a sorokat tartalmazza az a szórólap, amit a napokban kezdett terjeszteni Nagy Attila, aki több száz ingázó sorstársa problémáját vállalva csaknem két hónappal ezelőtt fogott aláírásgyűjtésbe a hegyeshalmi kishatár megnyitása érdekében. Az 1327 kézjegyet tartalmazó petíciót a levéli fiatalember személyesen vitte el a Parlamentbe és adta át a belügyi tárca államtitkárának egy hónappal ezelőtt.
– Az aláírások átadása óta már letelt ugyan a harmincnapos hivatali idő, ám ez idáig semmiféle választ nem kaptam. Ennek ellenére türelmesen várom a probléma megoldását, hiszen a visszajelzések alapján mindenki biztat és azt mondják, van értelme az ügy felkarolásának – mondja Nagy Attila.
– November 1-jén már azt gondoltam, végre megoldás született, hiszen átmehettem autóval a kishatáron. Másnap reggel azonban, amikor dolgozni indultam, már visszafordított az osztrák csendőr és csak gyalog engedett volna át. Ezután örömmel olvastam a Kisalföldben, hogy az osztrákok egy hónap haladékot kértek és decembertől végleges megoldás születik az ügyben. Tartok azonban attól, ha nem kap kellő nyilvánosságot a dolog, a májusi esethez hasonlóan csendben megnyitják és rövid időn belül ugyanolyan csendben be is zárják az átkelőt az osztrákok. Ezért gondoltam arra, hogy december 4-én, szombaton reggel nagy nyilvánosság előtt, akár több százan keljünk át autóval a kishatáron. Így talán a döntéshozók nem vonják majd vissza ezt az intézkedést – vélekedik Nagy Attila.
A parlamentben is téma volt
Pap János a múlt heti parlamenti felszólalásában a kishatárforgalom ügyében elmondta: kétszer fordult már a belügyi tárcához a hegyeshalmi határon kialakult problémák miatt. Egyszer kapott választ, amit állítása szerint az ügyben érintettek – az ingázók – nem tudtak elfogadni. Pap János azt kérdezte a belügyi államtitkártól: miért olyan nehéz erre az egyszerűnek tűnő ügyre megoldást találni, illetve lát-e rövid időn belül megvalósítható megoldást.
Juhász Gábor belügyi államtitkár – aki egyébként az 1327 aláírást tartalmazó petíciót is átvette – elmondta: azért ilyen nehéz ennek az egyszerűnek tűnő kérdésnek a megoldása, mert egyrészről a Belügyminisztérium saját hatáskörben nem tudja megváltoztatni a határátkelés szabályait. Az osztrák féllel közösen kell megoldást találni. – Nőtt a határon az embercsempészet és az okmányhamisítások miatt indított eljárások száma... Azt tudomásul kell venni, hogy schengeni követelmények szerinti határellenőrzés jelenleg is van – mondta Juhász Gábor.
– November 1-jétől a régi átkelőn és az osztrák oldalon közös helyen, egy megállással végzik a tevékenységet határőreink, vámosaink. (...) A dugók elkerülésére elektromos jelzőtáblákat fognak kihelyezni, ezzel is segítve a zökkenőmentes átkelést. November 5-én az osztrák és a magyar fél közösen megállapodott többek közt abban, hogy valamennyi sávot (...) megnyitnak, és november 30-ig a sávokat elválasztó betonelemeket eltávolítják.
A vám- és pénzügyőrség tulajdonában álló buszterminálon a magyar vámőrség átadja a magyar határőrségnek és az osztrák határcsendőrségnek azokat a helyeket, ahol a buszforgalom ellenőrzése zavartalanul és várakozás nélkül végrehajtható, éppen azért, hogy a személygépkocsi-forgalom akadálytalanul haladhasson. Ez azt jelenti, hogy november 30-ig mindkét fél a buszok ellenőrzését már az új helyen és az új technológia szerint hajtja végre. A vámőrség – a közúti határátkelőhely kezelője – vállalta, hogy az autóbusz-terminálokra történő besorolást gátló akadályokat és járdaszigeteket elbontja – tájékoztatott az államtitkár.
|